I huvudet på Aponi

Alla inlägg under januari 2014

Av Marie - 20 januari 2014 23:21

Just nu går det lite trögt med boken Mörka platser, jag har även en annan lånebok men ännu har jag ännu inte återlämnat boken, jag ska se om jag inte kommer in i den först innan jag ger upp. Dock går det bättre med Den förlorade synbolen som det kan bli rätt många sidor av när jag är på det humöret. Ska nog ta och läser lite mer idag, det är både spännande och läskigt parti som det handlar om just nu. Mördaren är skrämmande nära från flera håll.

Men innan dess finns det ett par serier som ska kollas igenom. Jag har under de senaste dagarna kollat på Private Practice och spelat Simcity men nu tänkte jag ta och göra ett litet upphåll från dem båda. Dels för att hinna med annat och dels för att det tar slut för fort/man tröttnar så lätt. Det finns så mycket att göra på så liten tid.


Imorgon ska jag göra ett par saker, och en av sakerna ser jag i alla fall fram emot.

Av Marie - 20 januari 2014 23:03

 

I köket är det trevligt med avställningsytor, och ibland finns det inte tillräckligt. Då kan man både välja att fästa upp olika typer av hyllplan där man kan stoppa upp en del grejer, som kockböcker, skålar, glas mm eller skafferivaror som inte nödvändigtvis behöver förvaras mörkt. Annars finns det saker som man kan hänga på väggen som sparar plats, det underlättar också när man har ont om plats sedan kan det vara en kul detalj när durkslag, kastruller och stekpannor hänger istället för att stå instängda i ett skåp. Allt kommer i från ikea.

Av Marie - 17 januari 2014 22:07

Jag hörde den låten först idag, och jag har tappat räkningen på hur många gånger som jag har lyssnat på den. Jag gillar den, den har något som lockar. Sen gillar J.R.R Tolkiens Hobbit och Sagan om Ringen - värld.



Ska nog ta och läsa om dem i år, jag har ju nu hela serien nyöversatt. J.R.R Tolkien gillade ju inte det första versionen av böckerna, och ja han kunde svenska. Så det är med späning som jag undrar och språket lyfter mer i nyöversättningen.


UPDATE: I see fire med Ed Sheeran

Av Marie - 16 januari 2014 21:43

Det börjar bli dags att uppdatera min garderob på bland annat jeans, de enda jag har börjar gå sönder och jag har svårt att köpa jeans då jag drar D-storlekar för att få rätt längd på benen, när jag inte orkar åka till en specialbutik som både har min längd och storlek - för jag har tänkt inhandla minst ett par. Kanske att jag tar mig till den andra senare i år? I alla fall så måste jag börja rensa i min garderob då jag har kläder som jag aldrig använder/använt. Då lär det både bli lättare att hitta sånt som jag använder men även får plats för nya plagg.


Jag tycker inte att jag hittar något att sätta på mig, så jag har nu gjort en lista av vad som finns med i en basgarderob för att lättare veta vad jag ska handla och kunna skapa nya sätt att ha på mig. Sen säljs allt tyvärr inte under samma tak, så jag får väl börja handla lite grann varje månad innan jag har det jag behöver. Det är lättare att veta vad man har och kan lägga till nu när det är lite kallare ute, som en kofta än att ha samma stickade tröja hela tiden.


Jag har ju redan gjort listan så nästa steg är väl att fysiskt börja rensa, men det får bli en annan dag.

Av Marie - 14 januari 2014 22:51

 

I ett matsaldel eller kök om man får plats, är det trevligt att ha en matta under bordet. Dels ger det platsen värme när man sitter vid platsen men också absorberade den även bort en del ljud. Det samma som att runda bord är trevliga att sitta vid då man ser samtliga som sitter runt bordet, tar det heller inte upp så mycket plats. Det här bordet kan man sitta 6 vid utan problem då det går att göra större. Stoppade stolar är en annan detalj, det gör att man vill sitta längre kvar vid brodet men har också en snygg detalj när den inte används. En stor taklampa är nästan ett måste så att man ser något. Och så är det trevligt med ett vitrinskåp eller sidobord där man kan förvara, glas, porslin, ljus, vaser och annat som man för stunden använder på bordet, men kan snabbt städas undan. Bilderna är från mio och ikea. Bordet och stolen är från mio, resten kommer från ikea.

Av Marie - 14 januari 2014 16:20

 

Dessa filmer såg jag i förra veckan, och det är bra på sitt sätt. De har både ett ovanligt slut, något man inte förväntade sig. Så om man är sugen på lite ny film så skulle jag kunna rekomendera bägge. Chloe handlar om en kvinnan som tror att hennes man är otrogen, och tillsist ta hon och försöker få svar på sina frågor - men det slutar inte där. Side Effects handlar om en kvinna som uppvisar depression och hon har två psykriatiker, en vilja - se vad det hela slutar.

Av Marie - 13 januari 2014 23:35

Det gick lättare att låna en bok än att lämna tillbaka den, efter fjärde försöket försvann den - fast jag hade lyckats låna samma bok 2 gånger så det måste ha satt tjäppar i hjulet vid återlämningen. Jag har i övrigt precis börjat med den senaste nedlånade boken, en deckare som heter Mörka Platser - får se vad jag tycker om den sen? Men annars rullar det på, jag har läst en fjärde del ur Den förlorade synbolen och sett klart på Sherlock säsong 1, fast det är bara tre avsnitt a´ la 1,5 timme så det är fort avklarat. Rensat lite har jag gjort, men det blev inte så mycket slängt. Får ta och fortsätta rensa en annan dag, när jag inte tycker att det är mördande tråkigt att rensa ur garderoben som innehöll en hel del råttskit. Men som sagt det får bli en annan dag när jag har mer energi än idag.


Nu ska jag ta och kolla på lite Private Paractice, nu när jag ändå är uttråkad. Får se vad som händer imorgon, men jag tror att jag ska skriva om matsalen då. Med ett inlägg som jag redan har bilden till.

Av Marie - 12 januari 2014 21:12

 

Här kommer lite insperation till en bas som man sedan kan addera saker och färger till efter hand om man så vill och önskar. Att inreda med få färger som bas gör det senare lättare att lägga dit kuddar, filtar mm i färg. Som att ha ett avlastbord bakom soffan som ger rummet med karakär än att ha den uppryck mot väggen. På bordet kan man sen ställa en bordslampa, någon vas eller varför inte de böcker eller tidningarna som man läs i för stunden. Att sedan ha en bokhylla i närheten gör det både snyggare än att ha allt på golvet men det tillför även rummet karaktär att man har böcker som man läser. Det säger en del om en person om vad man har i en bokhylla. Att sedan addera lite mer sittplats, men framförallt bord gör det både mer ombonad känsla och praktisk att ha saker på ett bord istället för på golvet, det är också lättare att nå. Sen att ha olika typ av belysning bidrar också till känslan, det är lättare att städa med taklampan tänd, men kanske inte något som man alltid vill ha tänd? Skärmväggen kan man tex använda till att följa något som man inte gillar, eller lägga till en vägg om man tycker att man har för få. Tillsist bokhyllan, som även kan användas som rumsavdelare - i den kan man både ha böcker, ställa blommor på och med hjälp av vissa lådor gömma bort en del som man inte vill ha framme jämt. Sakerna finns hos mio och ikea. Vikskärmen, bägge bokhyllorna, avlastningsbordet och bordslampan är från ikea - resten är från mio.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards