I huvudet på Aponi

Alla inlägg under juni 2014

Av Marie - 19 juni 2014 14:07

Sitter och lyssnar på Coldplay live, medan jag sitter och varvar ner. De streamar LIVE från Australien just nu, från någon liten teater i Sydney. Får se hur länge de streamas över nätet och hur många låtar man får ta och lyssna till? Jag har ju aldrig sett dem LIVE då biljetterna tar slut på rekord tid, då är det trevligt när man åtminstånde får lyssna lite från en LIVE framträdande. Har varit ute i regnet och plockat upp lite grejer som ramlade in nu i veckan. Nu känner man sig lite trött och det var rätt kyligt eller så är det för att jag har fönstret öppet?


Nu är det i alla fall Paradise... http://www.coldplayaustralia.com.au/#/social-feed


De spelade in denna i video nere i Sydney i dagarna.


Av Marie - 18 juni 2014 15:43

 

bilder från google

 

Många växter trivs i fönster som vetter mot öst eller väst, eftersom de här får direkt sol under en viss tid av dagen. Är man däremot lagd åt det romantiska hållet, väljer man sannolikt en krukväxt med ett något mer klassiskt utseende, som begonia, hortensia eller rosor. Och har man en mer minimalistisk, modern stil, är orkidén en säker vinnare. Dess skulpturala framtoning ger profil och personlighet åt fönsterbrädan. Gröna växter vittnar om en praktisk inställning. Förutom att ge liv åt fönstret, kan många av de gröna växter som finns i handeln (t.ex. bajonettliljan eller svärmors tunga, som den också kallas) fungera som en ”levande” gardin. Allmänt ses en tendens bland yngre kunder att välja krukväxter och andra fönsterprydnader som matchar bostadens övriga interiör. Förutom att ge en vink om vem som bor där bakom fönstret, kan krukväxterna också säga något om vilket väderstreck fönstret vetter mot. Krukväxter trivs nämligen olika bra vid olika ljusinfall och temperaturer.


Förslag på krukväxter som lämpar sig för de olika väderstrecken: Öst/Väst
  • Begonia
  • Rhipsalidopsis (påskkaktus)
  • Phalaenopsis (orkidé)
  • Primula
Av Marie - 17 juni 2014 23:37

Jag har ännu inte läst klart Smuts, får väl ta och göra det innan jag somnar. Jag började bla läsa lite tidningar och kolla in lite program som jag missat under veckorna som gått, fast nu märks det av att vi börjar gå in i lite lugnare tider då det börjar bli uppehåll på en hel del serier. Vilket betyder att det inte blir riktigt lika intensivt att följa dem varje dag, men det får inte bli för få heller så att det inte finns något att se om man är rastlös eller det är en regnig dag. Sen får man ta och läsa fler böcker, jag ska försöka läsa fler i år än jag gjorde förra sommaren. Jag fastade framför datorn, en hel del. Men nu vill jag börja läsa mer igen. Och kanske börjar skriva lite också??

Av Marie - 17 juni 2014 23:19

 

ceannisshop.se, cyberphoto.se, tous.com


Dessa föremål finns med på min önskelista. Ett nytt objektiv - har inte bestämt mig för vilket än ? och så ett stativ som kan niga så man slipper ha flera. Sen skulle jag vilja ha en ny väska, fast jag vet inte i vilken färg? Och sist men inte minst så har jag sett ett par saker som jag har sett nyligen, och här är ett par saker som jag vill ha från den butiken. Dock finns inte den butiken längre i Sverige, men om jag åker utomlands ska jag försöka titta förbi.

Av Marie - 17 juni 2014 09:30

 

bilder från ikea

 

Söderfönster är perfekta för krukväxter som behöver mycket ljus – det gäller bara att komma ihåg att temperaturen kan närma sig tropiska nivåer om sommaren. Därför måste man välja växter som tål hög värme, eller se till att det finns möjlighet till skugga. Förutom att ge en vink om vem som bor där bakom fönstret, kan krukväxterna också säga något om vilket väderstreck fönstret vetter mot. Krukväxter trivs nämligen olika bra vid olika ljusinfall och temperaturer.

 

Förslag på krukväxter som lämpar sig för de olika väderstrecken:

Syd

  • Euphorbia  (Marmoreuforbia)
  • Hydrangea (hortensia)
  • Kalanchoe
  • Sansevieria (bajonettlilja/svärmors tunga?)

 

Av Marie - 16 juni 2014 23:30

Nu har jag mindre än 20 sidor kvar av Smuts så jag tror att jag hinner läsa ut den innan morgondagen, den har som sagt varit bra och för tillfället läser jag boken Alfahannen som är boken som utspelar sig efter Smuts. Sen får jag se vad jag tar och börjar läsa efter att Smuts verkligen tagit slut. Det finns en hel del att välja på i bokhyllan om man nu inte har lust att titta förbi biblioteket. Annars har jag ett par filmer som jag inte har sett, och jag har börjat bli sugen på att titta på film igen, i helgen såg jag Mig älskar ingen - som jag tyckte var bra. Tycker dock att Persbrant börjar påminna en hel del om Allan Edwall både tillsättet att röra sig men även rösten, börjar bli riktigt lik Allans. I förra veckan så fick jag hem lite nya filmer som det var sommarea på, som jag tänkt se om ett tag, men jag såg när jag skulle plocka ihop min varukorg av album som jag tänkt köpa - ytterliggare en film så jag valde att spara varukorgen till en annan dag istället.


Får se vad som händer imorgon? Jag ska nog ta och sortera in tvätt i byrån i alla fall och kanske börja på en ny bok?

Av Marie - 16 juni 2014 08:45

 

Kollage från google


Norrfönster är mörka, men den mängd ljus som trots allt når fram är tillräcklig för att ge lämpliga krukväxter ett friskt och grönt utseende. Förutom att ge en vink om vem som bor där bakom fönstret, kan krukväxterna också säga något om vilket väderstreck fönstret vetter mot. Krukväxter trivs nämligen olika bra vid olika ljusinfall och temperaturer.

 

Förslag på krukväxter som lämpar sig för de olika väderstrecken:

                      Nord

  • Dracena (afrikansk dracena)
  • Asplenium (fågelbobräken)
  • Dieffenbachia (prickblad)
  • Peperomia

 

Av Marie - 15 juni 2014 23:00

Sitter och tittar på Den skyldige, som jag aldrig såg på tv medans de gick nu i veckan så jag passar på att kolla på nätet innan de försvinner nu i veckan. Och jag har tänkt fortsätta med ett nytt avsnitt om en stund men just nu sitter jag och kollar på essiebutton undertiden som jag känner mig lite rastlös, det har hänt en hel del idag. Jag har städat juppi, planterat lite sommarblommor, köpt en svärmors tunga stod och kollade på orkidé men det fanns inga som jag gillade då jag såg att flera av dem hade blommat klart. Veckohandlat så nu är jag trött. Sitter och funderar på vad jag ska göra under nästa vecka och jag tror att jag ska försöka ta mig till ikea. Det fanns en sak på listan som inte fanns där kungens kurva när jag var där sist, och som är något som jag behöver. Det är tvättpåse eller tvättpåsar, då de kommer i ett set av 3 men det har nu även tagit slut i barkaby, så det ser ut som att jag får ta mig till en annan ikea. Får se hur det blir av det?


Sen såg jag en annan sak nyss, får se om jag tittar närmare på den imorgon. Det skulle vara kul att ha ett litet fodral, får se vad jag gör? Men nu ska jag ta och kolla in lite annat innan sängen blir min sista anhalt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards