I huvudet på Aponi

Alla inlägg den 20 december 2008

Av Marie - 20 december 2008 19:47

Nu ska jag med tassande steg avlägsna mig, det är nämligen dags att göra julgodis på ett kilo mandelmassa. Mandelmassan är "nyttigare" än marsipan för den innehåller mindre socker. Så här ser det ut Mandelmassa 50 % mandel & 50 % socker medan Marsipan innehåller 70 % socker & 30 % mandel. Jag tycker inte om marsipan figurer för att det bara smakar socker. Men nu ska jag ta och göra rullar, svampar och bollar som ska täckas i chocklad. Jag kommer snart att ha mandelmassa hängandes ur öronen, och gissa vill något göra dem? Nä, men det går bra att äta upp det. Hm, det får mig att minnas min första praktikplats när jag var 15 år och var i ett bageri, kring påsk, det var harar, grisar, ägg av marsipan tills man tillslut spydde av att se allt, gulliga små socker figurer.

I den lilla julgranen nu, som hade mini glaskulor hänger det nu diskokulor i plast istället. Gula, orangea, ljusblå, blå, rosa, och ljusrosa och silverfärgade. Min katt hälsar att hon gillar dem i alla fall och att de glittrar ännu vackrare i hennes ögon, så hon spinner så fort hon får syn på granen som enligt henne är hennes egen. Jag tror att hon är ensam om det.

Av Marie - 20 december 2008 19:12

Jag läser ju som bekant Eat, pray, love och har äntligen kommit till den sista delen eller landet som boken handlar om, och helt oväntat så började jag skratta. Har du svårt för namn bör du verkligen ta och besöka Indonesien där har det bara fyra stycken, som både är flick- och pojknamn. Men ta och håll i er nu, spänn fast säkretsbälten för nu åker vi på den här gupiga resan. Wayan (uttalas "Why-Ann"), Made ("mah-DAY"), Nyoman och Ketut, dessa namn betyder första, andra, tredje och fjärde och råkar man få fler än 4 så börjar man om från början igen men lägger då till to the second power efter i vilken ordning de kommer.

Och med detta system så är chansen rätt stor att två Wayan gifter sig och får sig en egen Wayan. Vem kommer då när man skriker Wayan??? Halva släkten? I detta fallet - Ja. Tackar vet jag att ha ett namn som inte är fullt så vanligt.

Av Marie - 20 december 2008 15:46

Visst är klockorna fina? De kommer från uret.se och märket är Jaeger LeCoultre, klockan med blåtband kostar 42 975:- och den med ljusbrunt band 22 975:- då kan man vända på poletten så man skyddar klockan mot lättare smällar. Sen en iPhone 3G som finns tex att köpa från Telia och några av deras återförsäljare. En iPhone med abonemang går på från 379:-/månaden medan den med Telia refil kostar 5495:-. Både Mp3-spelaren iAudio och Phillips klockradio med lampa kommer här från Teknikmagasinet med de finns även i andra affärer. Mp3-spelaren ligger på 16 gb och kostar 2399:- medan "klockradion" på nätet kostar 1395:- och i butik 1495:-. Och sist men inte minst en snöflinga här fullt av diamanter men den finns även utan och då till ett mindre pris. I silver finns den från 765:-, men den på bilden har diamanter på 1,21 carater och kostar 20 000:- och kommer från Tous som finns i Nacka Forum och i Sturegallerian.

Av Marie - 20 december 2008 13:27

Och nu har jag börjat att äta eller dricka omega 3, jag vet inte hur många olika omega 3 tabletter som jag har köpt under mina dar? För de är nyttiga om man bara klarar av att svälja dem. Vilket jag inte klarar av, så nu har jag börjat ta det i flyttande form istället och då går det mycket lättare. Det gäller bara att få i sig rätt mängd ml per dag.

Att ha svårt att svälja saker som man inte har drukit eller ätit är vanligt när man lider av IBS, att man har störd sväljreflex och att den hör ihop med tarmreflexerna som också är störda. Men det är irreterande att man ska känna sig som en 5 åring under tiden det tar att svälja medicinen för att man inte kan få ner den på något annat sätt. Jag är bara ledsen över att det inte finns värktabletter som man kan ta i flyttande form, för jag tar dem inte ofta men det är sällan som jag får ner dem. Det sägs ju att man måste äta omega 3,6,9 i just den ordningen att man behöver mest av omega 3 men mist av omega 9, men det finns en omega som vi själva tillverkar. Och det är omega 7, den ser till att våra slemhinnor, i näs och munsvalj, magsäck och tarm mm inte är torra. Vilket de kan bli bla vid stress och efter klimateret så går produktionen ner om man måste börjar tillföra kroppen även omega 7, som även fuktar våra ögon.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards