I huvudet på Aponi

Alla inlägg den 6 oktober 2008

Av Marie - 6 oktober 2008 20:20

Nu sitter jag har äter lite half baked. Jag vet inte om det är att jag älskar choklad men jag tycker att den här är godare än bara Cookie Dough. Ännu "finns inte" half baked på den svenska Ben&Jerry sidan, men den finns att köpa ute i affärerna. Märkligt. Men det är chokladglass med mjuka brownie bitar och kakdeg, nästan så man blir regiös för en stund.

Men nu till min absoluta favorit, den kom i slutet av april och jag har redan ätit den tre gånger - ONE cheesecake brownie. Den är bara så god, jag ville ha den redan förra månaden men då var den slut. :( Men det betyder ju bara att jag inte är ensam om att gilla den. ;)

Jag älskar glass, eller i alla fall glass fri från transfetter, förstår inte varför man måste ha det i allt. Så jag stödjer förslaget som europa parlamentet som ta ett beslut i fråga om att förbjuda transfetter. Det tycker jag är på tiden. Men tills de fattar sitt beslut så smaskar jag vidare på min glass.

Av Marie - 6 oktober 2008 19:52

Nu sitter jag här och funderar igen. Mellan en iPod nano eller iPod classic varför är om jag vill ha ljudböcker i den också då classic har större volum, vad som talar emot det är att jag kan använda en av de äldra nanon jag redan har. Det är nog ett bättre allternativ att använda något man redan har och nano väger ju nästan ingenting så de känns ju nästan inte som man har den med sig. Men jag tror att jag vill ha andra hörlurar än de som följer med, jag var inne på apple och det kommer snart ett par hörlurar med fjärrkontrol så att man lättare kan ändra låt utan att ta upp iPoden. Men den kommer inte förens snart så det är väl lika bra att vänta så att man kan beställa dem samtidigit. Annars så ska jag klippa mig imorgon, hoppas att jag har mindre ont i magen än vad jag hade idag när jag var iväg. Så nu sitter jag här en stund innan cityakuten börjar igen, och funderar om jag ska smaka på glassen?

Av Marie - 6 oktober 2008 17:01

Någon gick och sparkade omkring löven under eken

En ensam gråsparv satt och tittade på

En uggla ekade genom dalen

Fullmånens ljus silade stilla ner genom ekens grenverk

En hare skuttade förbi

Råbock åt stilla bredvid eken

Endast koltrasten satt kvar längts upp i ekens topp


Av Marie - 6 oktober 2008 16:36

Jag hade förutom tänkt att titta på en cardigan men jag hade inte lust att gå in i en klädaffär så jag får väl ta och beställa hem den från nätet, när jag ändå beställer mina jeans. Sen gick jag in i bokaffären och skulle kolla på två ljudböcker, den ena hittade jag inte - så den hade de nog inte och den andra kostade 389:- för en ljudbok! Böckerna heter Stundande natten av  Carl-Henning Wijkmark och Människohamn av John Ajvide Lundqvist. De tillsammans kostar ungefär som en kostade nere i centrumet om man handlar dem över nätet, hmm. Jag tog däremot och köpte lite mörkchoklad i chokladaffären vi har, som också säljer kaffe och te. Sen efter att jag fått reda på att de inte hade nano jag ville ha (fast det inte gjorde så mycker) för att jag inte gillade färgen så gick jag och köpte glass. Ben&Jerry min favorit ONE cheesecake brownie och den nya för i höst half baked. Hoppas den är godare än Cookie Dough som jag får ont i magen av. För at half baked är en blandning av Cookie Dough och Chocolate fudge brownie, men den ensam var slut. :-P


Av Marie - 6 oktober 2008 16:25

Så nu har jag vart och hämtat ut mitt packet.

Den innehöll   

  • Judendomen Kultur, historia, tradition av Bente Groth
  • Tempelriddarens arv av Steve Berry
  • Fladdermus mannen av Jo Nesbö 
  • Judendomen - i kristet perspektiv

Jag väntar också på en till bok om judendomen som är Toran och judendomen fördjupningsbok. Jag behöver dem för att lättare förstå och förklara hur livet är för judar/judinnor och speciellt nu när jag skiver om dem i min "bok" om den någonsin kommer att få se dagens ljus utanför min dator? Sedan tog jag en promenad i det vackra vädret och gick och sprankade omkring löv när jag gick framåt mot centrumet. Där de inte hade iPod nano 16 Gb så nu tänker jag beställa den från Apple.com/se. De hade dock en del färger och den orange och gula såg "inte så snygga" ut enligt mig längre. Så jag måste nog ta och tänka om en ny färg.

Av Marie - 6 oktober 2008 02:03

Dimman sveper sakta genom byn

Någonstans ekar en bildörr

Flyttfåglarna har förlänge sedan flyttat söderut

Ekan guppar ensamt kvar i vassen

Någon går ensamt förbi

Vid en gravsten står ett ensamt ljus kvar

En svag vindpust drar genom kyrkogården

Bland vissna löv skymtar en gammal gravsten

Som ingen längre går till

Sedan länge står trädet helt kallt

Snöflingorna singlar sakta till marken

Ännu en vinter har kommit till byn

Av Marie - 6 oktober 2008 01:29

2001 bodde vi på Don Miguel i Porto Pollensa. Poerto betyder hamn på spanska. Och förut så var den riktiga städerna dem som inte började på Poerto, dem bygde dock två kopior av städerna för att skydda sig mot angrep från havet. Därför finns tex Poerto de Soller och Soller, kom inte på fler alternativ bara för det. Men städerna är även mycket gamla och fyllda av trånga gränder. Lite likt gamla stan i Stockholm alltså. En dag hade vi vart i Vallemosa och i Soller, sen åkte vi bergsvägen upp tillbaka där vi åt en macka med lufttorkad skinka. Om ni inte har ätit det så är det som skinka som legat ute i solen och blivit torr i kanterna. Låter det som jag gillar det?? Det är inte än av mina favoriter i alla fall.

När vi var på väg hem så fick mamma för sig att vi kunde väl svänga förbi Pollensa och se hur det såg ut. Sagt och gjort vi svänge in vår lilla hyrbil (en Renault Clio 5 dörrars) den är inte stor och efter andra storgatan (ironisk) kör vi fast. Vi har två möjligheter - följa vägen ut ur Pollensa och få hjälp av ortsbefolkningen som måste flytta på sig eller följa mammas förslag genna över torget. Märks det att mamma inte har körkort? Det är nog säkrast. Det ska tilläggas att på torget stod det betongklumpar, bord och stolar med parasol över. Och efter betongklumparna lede vägen ner mot trappor.


Vi väljer vägen efter att ha lyssnat på mammas förslag och skackat på huvudet. (det finns på band hela resan) Så får gamla tanter som sitter utanför porten, ungdomar som är på väg till någon resturang gå i i portarna igen för att vi, i vår lilla hyrbil måste fram. Gatorna i Pollensa får Gamla stan att framstå som  motorväg i jämnförelse. Sedan skrattade vi hela vägen hem till hotellet, så vi fick ont i magen.

Snart kan det dyka upp ett annat semesterminne. :-P

Av Marie - 6 oktober 2008 01:07

Nu har jag bloggat i en vecka, och jag hoppas att ni läser den. Den här veckan ska jag se slutet på Främnade fågel sen ska jag även ta och träna. Ännu en vecka fylld med träning. Nu var jag ironisk, jag hatar att träna. Om det inte vore för att det smärtan i magen och höften blir mildare så skulle jag aldrig träna, för att det är så tråkigt. Yoga är något roligare än den andra maskinen som jag för tillfället har tappat namnet på. Träna är tråkigt, för man får alltid ont på något nytt ställe - skratta inte nu. Och då är det svårt att tycka att det är roligt.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards