I huvudet på Aponi

Alla inlägg under december 2008

Av Marie - 16 december 2008 15:10

Det var helt inte min dag idag, men ändå så har jag slagit in ett paket och jag ska snart gå och titta på Polarexpressen som kom på posten idag. Jag har tagit och bokat Sims 3 och så passade jag på att köpa en cd skiva åt mamma och då fick man Polarexpressen för 9:-helt okej tycker jag.

Jag ska även försöka skriva några rader till i love you´till the end, och undersöka vad det var för kul spel som jag fick hem, med samma paket. Det lät i alla fall som spännade när jag skickade efter det. Annars sitter jag och skriver mitt enda julkort. Det låter ganska deprimerande, men jag har ingen mer att skicka till. Men det är i alla fall något, de som skickas inom familjen är en annan sak, de skriver inte jag men jag finns ändå med på kortet.

Av Marie - 15 december 2008 22:02

Och så finns det inte mycket man kan se på tv idag, det vore om man inte har sett det CSI avsnitt som kommer lite senare idag, men det skulle vara bättre om man kunde skriva lite än att se något i repris. Det är nästan aldrig roligt att se något man inte sätt, om man redan kommer ihåg vad som kommer att hända eller vem som är förövaren. Det är nog skillnad över det man själv har eller har fått i dvd väg, för dem älskar man att kolla om och om igen, med en viss variation ibland.

Men helst så skulle jag vilja komma ner till centrum imorgon så att jag kan handla dem sista julklapparna innan stressen anländer, eller när jag känner när det står massa folk och ska ingenstans. Varken framåt eller bakåt, vilket gör att man inte kommer någonstans. För någon månad sedan blev jag irreterade när rökarna stod och plockerade en av entrédörrarna in till centrum bara för att det regnade. Jag då? Som blev utsatt för passivrökning.

Av Marie - 15 december 2008 19:06

Jag sitter just nu och lyssnar på musik och skriver på love you´till the end. Och det går lite så där, trökt för att det är några timmar sedan jag skrev senast så det tar lite tid att komma in i det. Och det sämsta är att jag nog är fullt inne i det lagom till Cityakuten som då kommer bli ett kraftigt avbrott från min sida, för när jag väl har kommit igång så har jag svårt att sluta. Annars kan man hitta insperation i glassen underbara värld, den är i alla fall god om man får ta i en utan transfetter. Annars kan man sitta och drömma sig bort och in i en annan värld, och helst i den man försöker besriva med ord, det blir så mycket lättare då på något sätt. 

Hmm, det är här gott. Men nu måste jag försöka häjda mig, fast det är svårt ibland. Nå, vad var jag? Ah, jag ska gå upp och se hur det går för Jake och Leah. Jag måste också hitta på ett namn till deras gemensamma dotter.

Av Marie - 15 december 2008 15:25

Jag får ta och åka ner till centrum tidigast imorgon, jag kände inte för det idag och det är för att åka ner och shoppa julklappar. Det var nämligen roligare att skriva. Och jag tror som sagt att jag kommer att fortsätta med det under dagen, bara för att det är kul och för att ha något att göra. Får se hur detta kapitel tar sin början när jag nu fortsätta? Men jag hoppas att jag kommer att komma längre idag och att någon skulle vilja börja konjutur läsa det jag redan har skrivit. För det känns inte som om jag kan ha koll på allting. Men jag måste gå nu, jag ska tydligen hänga upp amarylis snittblommor, och de som inte är så nyttiga för katter.

Av Marie - 15 december 2008 14:10

Visste ni om att judarnas nyårsafton redan har inträffat? Det skädde den 30 september i år, Rosh Hashana. Därför anser inte judarna att Chanukká är jämnställt med våran jul, då den är ungefär som påsken räknat för oss. Men de kristna tycker det nästan är samma sak, då de tänder ljus nästan som att tända advetsljustaken och delar ut presenter i november/december vilket infaller runt de kristnas jul. Men det är ungefär som att blanda ihop den kristna julen och påsken för judarna, med att säga att de delar ut julklappar, för de firar inte jesus födelse och de tror inte på att jesus är Guds son eller Gud själv, men det tror på att jesus har vart här som en vanlig person. Annars så har jag skrivit lite mer på love you´till the end, jag fick ett ryck och kunde inte sluta men jag har inte kommit så långt som jag skulle vilja önska. Så jag glömde fasktiskt bort att läsa överhuvudtaget igår, så jag hoppas att jag kommer att ha tid, både för att skriva och läsa idag.

Av Marie - 15 december 2008 02:02

Det känns lite konstigt att det nu är halvvägs in i december, och att det om mindre än en vecka är Vintersolståndet och det är också samma dag som Chanukká inträffar i år. Det är en judisk motsvarighet till julen. Då man får en present för varje dag man tänder ett ljus. Man får alltså totalt 8 presenter under hela Chanukká, och man slipper ju vänta på den ända som är fallet i kristendomen. Och det hela börjar 8 dagar innan, då man tänder Shames, tjänaren som ska hjälpa till att tända de andra 8 ljusen i staken. Chanukkia´n kallas själva ljusstaken, och man tänder ett ljus på första dagen, och så vidare tills man på den åttonde dagen har tänt allihopa.

Och ändå har jag inte läst så mycket som jag brukar göra, jag kämpar fortfarande med eat,pray, love. Det är mycket jag inte har hunnit göra, men det känns inte som att det gör så mycket. Men jag får väl försöka ta in det nu, och så får jag se om jag lyckas i efterhand. Jag funderar på att berätta lite då och då om judendomen, i brist på annat eller i lärdom i det mesta.

Av Marie - 14 december 2008 21:43

Så nu har jag sett klart på veckans Irene Huss avsnitet på Canal +, och nu är det ju bara 4 kvar. Det var synd att man inte fick se huset där mannen ramlar ut från, för att om man har läst boken vilket jag har gjort så ska det vara maffigt, men en egen ingång som ledder rakt upp i lägenheten. Men i filmversionen så är det ett vanligt enkel trapphus i en fler våningshus. Då föredrar jag bok versionen bättre. När man får drömma sig bort en stund i miljöer man knappas får sätta sin fot i. Sen ska jag också börja tänka ut mitt sista tips, och den kommer nog innan nästa söndag, men jag ha något eller några saker kvar innan jag kan ta och visa den. Sen får jag se vad jag ska ta och hitta på nästa månad. Hmm, jag vet inte om jag har några idéer just nu, dock. Vi ska eventuellt fira julen borta i år, och då tänkte jag fråga mamma om jag får baka. Jag skulle kanske lägga upp recepter här sedan? Men det är mer än en vecka tills dess, så vi ska inte ta händelsen i förväg, men jag hoppas att jag läser en helt annan bok då, och att jag får en del av det jag har önskat mig. Sen vet jag inte så mycket förutom att jag inte gillar fyrverkerier. Så dem skulle jag helst slippa. De låter för mycket, smytsar ner, kan ta eld och kostar pengar. Men det blir väl av i år igen, tror jag. För ingen verkar lyssna på vad jag tycker om det. Åh, djuren tycker inte heller om det.

Av Marie - 14 december 2008 19:00

Jag sitter just nu och spelar Darkness Within, imorgon kanske jag ta och slutför julklappsinköpen. Just nu har jag dock tagit en paus då jag måste läsa hur jag ska ta mig förbi nästa hinder. Jag löste ett problem själv, men nu vet jag inte vad jag ska göra med saken som fanns inne i själva pusslet.

Annars är det del två i Irene Huss filmerna på Canal + idag. Den krossade tanghästen. Sen ska jag läsa, sitta här eller spela lite tills innan det är dags för Osyldigt dömd ikväll, så det är en del som händer idag.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards