I huvudet på Aponi

Alla inlägg under oktober 2008

Av Marie - 28 oktober 2008 15:04

Nu har jag nästan bestämmt mig. Det betyder att jag har valt bort iPod classic men nu står valet mellan den gröna nanon och den röda. Den röda ser ut som en julgranskulla, eller den har alltid fått mig att accosiera den med julen. Men en del av intäkterna går ju till en bra sak - att stoppa AIDS i Afrika. Så då gör det väl inte så mycket att den är röd, medan den gröna är min älsklingsfärg. - Hmm, jag som inte kan bestämma mig.

Det finns många RED (PRODUCT), och om man köper några av deras produkter så går upp till 50% av priset till - att stoppa AIDS i Afrika.

Av Marie - 27 oktober 2008 23:42

Jag och mina test. Idag tog jag och hittade ett test som du kan testa hur vuxen du är. Jag är 25 men min egentliga ålder enligt testet borde vara 21,9. Men jag stannade inte bara där utan jag gjorde även ett ålderstest för att kolla hur gammal jag kan bli. Och enligt testet så kan jag bli 104 år gammal, men om jag är frisk tills jag dör det är en annan fråga.

Av Marie - 27 oktober 2008 22:49

Jag tror inte det, men helst så ska det vara singel eller dubbeldaim. Så där härligt kylskåpskalla att det knastrar lite mer av dem, som de inte gör om det är varma. Jag gillar även kokos och då är ju Co-co ett naturligtval, men jag gillar att äta daim bara för ljudets skull. Det är kanske dags att plocka upp gamla favoriter?

När man har har Asperger så är man/kan man vara extra känslig när det kommer till sinnesintryck. Dofter kan upplevas som obehagligt, och väldigt påträngande. Ibland måste man andas genom munnen för att det luktar för starkt. Jag tycker tex att alkohol luktar äckligt, så pass mycket att jag inte dricker det.

Syn kan upplevas som störande, och det kan vara fladdrande ljus, blinkande ljus och blixt ljus. Jag är känslig för ljus som blinkar, så jag tycker inte om att gå på nattklubbar mm. Men jag reagerar även på solen, så jag använder solglasögon till långt in på hösten. Men alla ska egentligen göra det, för ögonen är känsliga mot solljus. Beröring kan visa tycka är okej, medan andra avskyr det. Visa gör inget annat än att beröra andra. Jag har en extra känslig vid beröring. Men även hur kläderna sitter och vad det är för matrial. Jag känner vad det är för underlag under mina fötter (när jag har skor på mig), tex om jag blundar. Jag gillar heller inte att visa för mycket hud, och jag anväder helst bara bomull. Hörsel är ett annat problem. Ljud som är för svaga eller för höga är obehagliga. Visa har även svårt att sortera ljud, vi vet att vi ska lyssna på tex läraren men klasskamraten i hörnan gör så vi riktar vår energi ditåt istället. Jag har upptäckt att jag inte gillar höga ljud, som opera, tekno eller ljud som inte är intressant. Det blir då bara en massa buller. Konsistens i maten, en del kan bara äta mat de är vana vid, andra är klumpiga vid matbordet och spiller ofta eller ibland. Men även att äta ihop blandad mat så man inte ser vad det är för något uppfattas som störande. Eller hur maten smakar ihop. Jag gillar inte vanligt vitt ris, för det är för klibbig konsistens, råris är bättre för det är mycket torrare i konsistensen. Korvstroganof går inte alls, då det luktar svål. Men jag gillar ljudet av en daim.


Av Marie - 27 oktober 2008 15:36

Bilder från guldviva. 


Jag har suttit och funderat ett tag och det lutar åt att jag får ta och dela upp beställningen hos Guldviva. Dels att de kostar en del, men framför allt så finns bara Havtorn, längst ut till höger i bild än så länge bara som halsband. Och jag vill ha örhängen också.

- Eller det är inte det enda som jag vill ha.

Nu gäller det bara att bestämma sig vad man vill ha i den här första beställningen? Ska man bara ha halsband? Och inga örhängen, eller ska man välja ut ett par? Och vilka av armbanden ska man väja i kollektionen blåsippan? Många frågor, många tankar. Men jag vill i alla fall ha Håll om mitt hjärta det är ju två hängen i ett.

Av Marie - 27 oktober 2008 15:18

En anställd på Postens terminal i Alvesta misstänks ha stulit massor av värdeförsändelser. I hans hem hittades ett tusental brev som öppnas och länsats på bland annat kontanter och presentkort.

Det är en anställd på Postens terminal i Alvesta som misstänks ha stulit massor av värdeförsändelser. Den 25-åriga mannen greps i torsdags på arbetet av Postens egen säkerhetsansvarige, och lämnades sedan över honom till till polisen. Man kunde då konstatera, att ha stulit ett 40-tal brev under det pågående arbetspasset. Vid husrannsakan i hans bostad så hittade det ytterliggare mängder brev som han misstänks ha öppnat och tömt. De har inte uppskattat något värde av de stulna breven, men polisen talar om "betydande belopp". Mannen har jobbat på postterminalen i flera år, men det är bara det senaste månaderna som ledningen sett tecken på att försändelser har försvunnit.

Enligt pressmeddelandet har han erkänt brott.


- Det är nog tur att han inte jobbar på Mallorca. Där dömdes en en man efter ha förskingrat 3500 brev, som kommit bort med posten. Den mannen dömdes till 9 år per brev till totalt 31500 år, och han hade inte ens mördat en annan människa. För de inblanade måste de kännas kränkande vad han har gjort, och det han har gjort är fel men han behöver ju inte avkänna 31500 år i alla fall som hans kollega på Mallorca sitter inne för.

Av Marie - 27 oktober 2008 01:22

Jag tog och hörde talas om Daniel Tammet förmågor att se världen i färger och siffror med struktur. Men vi är mer lika än vad alla andra är. Det är nog förklaringen till varför jag hade alla rätt på testet.

 Jag ska nog ta och köpa boken och läsa om jag upplever världen på samma sätt då jag också har Asperger syndrom precis som Daniel men att han också har Savant Syndrom. Han kan tala och skriva 10 språk - engelska, franska, finska, tyska, spanska, litauiska, estniska, isländska och esperanto. Och på god väg att även klara av svenska, efter tre dagar förstår han att läsa tidningar och böcker. Efter en vecka på island så ställde han upp i en tv-intervju och talade islänska.

– Jag kan redan läsa svenska ganska bra. Språket är ganska lika tyskan, engelskan och har lite av franska. Svenska är ett vackert språk, mycket mjukare än tyskan, säger Daniel Tammet som under intervjun inflikar en rad ord på svenska.

Av Marie - 26 oktober 2008 22:03

Om du ser kvinnan snurra medsos så använder du din högra hjärnhalva.

Om du ser kvinnan snurra motsos så använder du din vänstra hjärnhalva.


Och vissa som jag, kan se henne snurra åt båda hållen. Enligt universitet Yale som har genfomfört en studie med hjälp av den här bilden så är det bara 14% av den amerikanska befolkningen som kan se henne snurra åt båda hållen. Men varning för en lätt känsla av illamående efter en stund.

Av Marie - 26 oktober 2008 19:48

Annars sitter jag och spelar CSI: Kiss of the Red Dragon i väntan på det nya spelet som kommer att heta CSI: New York City, men den verkar inte komma ut förens i januari, så jag får väl ta och vänta då.

Annars hade jag tänkt att köpa Desperate Housewives med alla fyra säsongerna som kommer i december. Men det är några veckor dit.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards