I huvudet på Aponi

Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Mer miljömedveten

Av Marie - 17 november 2008 17:31

Det finns små saker man kan göra för att ta tillvara på våran miljö. Som att börja äta ekologiskt. Men man behöver inte kasta allt och börja från noll där allt är ekologiskt, först ska man bytta bort allt som man äter ofta av.

  • Som mejerivaror
  • Barnmat
  • Ägg
  • Som kravmärkta kött - gris- och nötkött och kyckling
  • Ris
  • Spannmål - majs, vetemjöl och havre
  • Sen vindruvor, potatis, russin, bönor, jordguppar mm
  • Övriga grönsaker och frukt.

Och detta för vad bekämtningsmedel och konserveringsmedel som det tillsätter är giftiga för oss - lika mycket som kommer ut i miljön och vattnet.


Skönhetsprodukter

Visste du om att det finns ett ämne Paraben som de tillsätter i shampoo, body lotions, ansikts krämer bla och att de rubbar hormonerna?

På produkterna är de listade under namn som ethyl parabens" eller "methyl parabens. Också om det bara står doft eller parfym i innehållsförteckningen så kan det vara ett tecken på att de försöker gömma undan kemikaler som inte är så nyttiga vare sig för oss eller miljön. Kemiklerna gör så att platsen blir mjuk eller att loion blir mjuk och krämigare konsistens, dessa kemikalier heter Phthalates eller fplater.

Sen är det deodoranter som nästan alltid innehåller aliminium eller aliminumsulfater. Det för att de gör att vi svettas mindre. Visste du om att aliminiumsulfat är ett nervgift? Och att det är därför du inte svettas? Jag är allargisk mot det, men de tyder också på att de kan ge alzheimers, parkinson mm. Genom att man inte svettas och luktar gott, är det värt det?

I ansiktskrämer kan det finnas ett ämne som heter formaldehyde det är giftigt, använd istället ekologiska eller krämer gjort på örter istället. I tandkräm finns ett ämne som heter sodium lauryl sulfate eller SIS, men detta ämnen kan även finnas i ditt shampoo, kylarväska och bilshampoo. Detta ämne ger också hormon rubbningar. Ett tips är i denna djungel att titta på innerhållsförteckningen, förstår du inte vad det är eller betyder. Köp då inte produkten!


För mer information köp Sophie Uliano bok på adlibris.com

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marie - 22 mars 2015 23:15

Det går mycket lättare att blogga på den nya portalen, inläggen sparas automatiskt. Så en del problem som jag tidigare haft med att allt förvinner efter att min uppkoppling blir svajig, är nu mera ett minne blott och jag tycker att det är så skönt. S...

Av Marie - 7 februari 2015 23:17

Sitter och fundera på om jag ska beställa hem lite musik? Har en rabattkod som går ut i dagarna och jag minns att jag pratade om runt jul att köpa hem lite mer musik. Jag älskar musik, synd bara att det inte släpps så pass ofta som jag skulle vilja b...

Av Marie - 6 februari 2015 21:49

Var i behov av lite essiebutton humor, och så fick jag det idag. Det är nästan som man blivit beroende.     Får läsa lite mer på ...

Av Marie - 3 februari 2015 22:36

Sitter och tittar på några serier, försöker varva ner. Får se om jag lyckas eller om det istället blir tvärt om. Annars har jag läst lite ur boken idag innan jag försökte låna om den och den fick samma utgångsdatum som den jag redan hade och nu går i...

Av Marie - 2 februari 2015 23:08


  Jag blev positivt överraskad av att dessa låg i min brevlåda idag, trodde att det skulle ta längre tid. Men jag blev glad när jag såg att paket hade kommit. Kan knappt vänta tills jag kommer att använda dem. Det ser så enkla och små ut, precis v...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards